תמ"א 38/2 – יתרונות וחסרונות

יתרונות תמ"א 38/2

לוח זמנים מקוצר

אחד היתרונות הבולטים בפרויקט תמ"א הינו לוח הזמנים המקוצר יחסית בכל מה שקשור להוצאה של היתר בנייה לעומת פרויקטים של פינוי בינוי, שם ההליך הוא הרבה יותר ארוך לאור שימת הדגש על פיתוח המרחב הציבורי וכן לאור העובדה כי ברוב הפרויקטים של פינוי בינוי נדרשת הפקדת תוכנית לשינוי התב"ע (תוכנית בניין עיר) בועדה המחוזית – דבר שמאריך את פרויקט ההתחדשות בעוד מס' שנים לא מעטות.

שדרוג הבניין

תוכנית התמ"א 38/2 הינה תוכנית של הריסת בניין ישן ובנייתו של בניין חדש עם תוספת קומות ודירות. הקמת בניין זה כוללת בניית לובי חדש, מעלית חדשה (במקרים מסוימים אף מעליות) וחדר מדרגות חדש ומשודרג.

כחלק מבניית הבניין החדש יחודשו גם התשתיות של הבניין הכוללות בתוכן: חדר אשפה, תשתית ביוב חדשה, צנרת חדשה וכיוצ"ב.

תוספות לדירה

יתרון נוסף בפרויקט תמ"א הוא תוספות אשר ביניהן – העלאת ערך הנכס, חניה, מרפסת, מחסן, ממ"ד ובחלק מהמקרים גם תוספת של שטח לדירה.

חסרונות תמ"א 38/2

מעבר לדיור חלופי

המעבר לדיור חלופי בפרויקט תמ"א 38/2 אשר ממומן ע"י היזם בדמי שכירות חודשיים (ואשר בגינם היזם מעמיד ערבות דמי שכירות) מהווה גם הוא סיכון.

לדוגמה, היה והפרויקט נעצר מכל מיני סיבות (לדוג': יזם פושט רגל וכיוצ"ב) לאחר שהדיירים עברו לדירה שכורה למשך תקופת הבנייה, במצב זה הם עלולים להישאר בדירותיהם החלופיות שבשכירות לטווח זמן ארוך מהמתוכנן מבלי יכולת לדעת מתי יושלם פרויקט התמ"א 38/2.

הגעה להסכמת 80% מהדיירים

הסכמת הדיירים בכל פרויקט תמ"א 38/2 היא עניין מורכב, מפני שיש להגיע לרוב של 80% הסכמה מכלל הדיירים. אין ספק כי זהו מספר גבוה, אשר הדרך להגיע למספר זה יכולה להיות רצופה במכשולים בשל אינטרסים אישיים של דיירים שונים בעלי זכויות שונות.

איסור חריגה מקווי הבניין הישן

איסור החגירה הוא חיסרון בולט נוסף שיש לקחת בחשבון. הסוגייה הינה מאוד בעייתית בגלל שישנם בניינים אשר נמצאים בתוך חריגה מקווי הבניין שתוכננו.

מכל נובע שיכולים להיות מצבים שבהם הדיירים יזכו לדירות חדשות, אבל בעקבות חוק התכנון והבניה ולהגבלת החריגה – שטחן של הדירות החדשות לא יורחב (במקרים נדירים גם יופחת).

חיפוש באתר

דילוג לתוכן